5 tips voor hoge retentie in je membership
Hoe zorg je ervoor dat de retentie in je membership hoog blijft? Dat mensen jarenlang lid blijven van je programma en, net zo belangrijk, ook jarenlang bij jou blijven? 5 tips.
1. Zorg dat je members actief aanwezig zijn
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat bij 87% van de ondernemers die hoge retentie hebben, dit vooral komt door 1 ding: ze focussen op engagement, op interactie.
Neem de sportschool als voorbeeld. Als je er de eerste week niet heen gaat, is de kans klein dat je de tweede week wel gaat, laat staan de derde. Waarom? Omdat het dan niet in je systeem zit; je bent nog niet geconditioneerd, niet gewend om die plek te bezoeken.
Zo werkt het ook met je membership. Wat je wilt, en moet gaan creëren, is dat mensen er gewend aan raken om actief te zijn op jouw platform. Want dan blijven ze terugkomen én behalen ze de gewenste resultaten.
2. Neem niet klakkeloos over wat je concullega doet
Er zijn veel ondernemers die een programma van een concullega kopen en vervolgens denken: ik doe gewoon hetzelfde.
Misschien herken je dit wel. Aan één kant zou je kunnen denken: ja, daar kom ik wel mee weg. Misschien kom je er nog redelijk ver mee ook. Maar ik kan je garanderen dat het bij jou altijd minder succesvol zal zijn dan bij die ander. Mensen zijn namelijk lid geworden op de energie van die persoon, niet op de jouwe.
3. Overspoel je members niet met kennis en activiteiten
De meeste memberships zijn veel te ingewikkeld. Er wordt te veel georganiseerd – soms wel twee of drie keer per week – en te veel kennis ingepompt. Hierdoor haken mensen af; het wordt te veel om bij te houden.
Zorg daarom dat je hele concept klopt. Niet alleen de kennis die je verkoopt, maar ook de inhoud. Dat het 1 geolied systeem is. Want hoewel mensen vaak komen voor de kennis, blijven ze om iets anders …
Wil je meer weten over dit onderwerp? Beluister mijn podcast en ontdek wat voor transformatie members nodig hebben om te blijven.
4. Onderzoek wat je members echt willen
Als je wilt dat je members blijven, is het dus essentieel dat je gaat onderzoeken wat ze écht willen. En let op: dat gaat veel dieper dan een Google form, een vragenlijst of de demografie van je community. In mijn community manager opleiding besteed ik hier zelfs een complete module aan, zo belangrijk is het om op die diepere laag te gaan zitten.
90% van de keren dat mensen bij mij komen, denken ze namelijk dat hun members een bepaalde behoefte hebben, maar blijkt het na verder onderzoek veel dieper te zitten dan dat. En omdat ze die diepere laag nog niet aantasten, is er voor hun members ook geen reden om te blijven.
Hoe je dat precies doet, die diepere laag bereiken, scheelt heel erg per community en per membership. Maar het belangrijkste is dat je hier echt de tijd voor neemt en, nogmaals, niet klakkeloos overneemt wat een ander doet. Want wie zegt dat jouw mensen dat ook willen? Dat dat voor hen ook nodig is?
5. Zorg voor je eigen Ajax-effect
Je wilt eigenlijk hetzelfde als bij Ajax. Mensen voelen zich Ajaxiet. Ze nemen die mentaliteit over en blijven jarenlang lid van die club. Elke week gaan ze er weer heen en vinden ze het weer fantastisch. Dat is wat jij ook wilt in je membership: dat mensen erbij willen horen.
Want op het moment dat je ergens bij hoort, wil je ook niet meer weg. Dan heb je zo iets speciaals dat je niet meer zonder wilt.
Dat is dus wat jij ook wilt: dat je iets moois hebt ontwikkeld wat mensen echt verder helpt, wat hun leven verandert. Zorg er dus voor dat jij wéét wat ze zoeken. Dat je members een reden hebben om elke keer opnieuw in te loggen. Je zult zien dat ze dan jarenlang bij je blijven.
Dit waren mijn 5 tips voor hoge retentie in je membership. Ik ben benieuwd welke tip voor jou het meest waardevol was. Deel je in de comments?
Wil jij als een van de eersten in Nederland dé expert worden in community management?
Is de community manager opleiding echt iets voor jou? Schrijf je dan nu in!
Laat je opleiden tot community manager en leer:
- hoe je van klanten FANS maakt;
- wat de meestgemaakte fouten van communitybeheerders zijn (en hoe jij ze voorkomt);
- hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting;
- hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft en je klant hoge retentie in zijn membership houdt;
- EN: hoe je jouw klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit hun gratis community!
In Amerika zijn community managers ontzettend gewild en ook hier in Nederland krijg ik steeds vaker van topondernemers de vraag of ik geen goede mensen ken die hun betaalde community kunnen managen. Als je nu meedoet aan deze training ben jij een van de eersten in Nederland die deze skills aanbiedt.
Wedden dat jij straks in no time vol zit?