Moet je dagelijks posten om een community op te bouwen?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Moet je dagelijks posten om een community op te bouwen?

Veel ondernemers denken dat ze dagelijks moeten posten en veel content moeten maken. Maar wat veel belangrijker is, is de interactie die je hebt door je content. Ik leg het uit in deze blog.

Community management 101: de zin en onzin van dagelijks posten

Natuurlijk vinden de algoritmen het lekker als je consistent aanwezig bent. Maar waar veel ondernemers de mist in gaan, is dat ze zich blind staren op het voortdurend produceren van content. En hierbij gaat de kwaliteit vaak al snel verloren, terwijl die juist zo belangrijk is.

Omdat ik merkte dat veel van mijn klanten tegen dit probleem aanliepen, nam ik er vorig jaar deze podcast over op:

Pssst, volg je mijn Community Podcast al? Hierin deel ik regelmatig gratis tips en inzichten over online community’s en community management. Een aanrader!

De zin van dagelijks posten: je krijgt het snel onder de knie en je mensen raken aan je gewend

Als ik op een nieuw online platform begin, zoals vorig jaar gebeurde toen ik mijn Community Podcast startte, ga ik altijd de commitment met mezelf aan om het eerst 30 dagen lang frequent te posten.

Hiervoor heb ik 3 redenen:

  1. Door vrijwel dagelijks te posten krijg je het snel onder de knie. Je leert niet alleen razendsnel hoe je goede posts maakt, maar leert ook in relatief korte tijd alle ins en outs van het platform waarop je post. Gebruik deze tijd om lekker te experimenteren en te kijken wat voor jou en je volgers werkt. Op welke posts krijg je reacties? En komt er kwalitatief genoeg uit?
  2. Door vrijwel dagelijks te posten maak je er voor jezelf een gewoonte van en voorkom je dat o zo bekende uitstelgedrag.
  3. Je volgers raken aan je gewend en hierdoor worden jouw posts een vast onderdeel van hun dag.

Wil je meer weten over de zin van 30 dagen frequent posten om een community te bouwen op een nieuw platform? Lees dan ook “Een podcastcommunity in 3 stappen”.

De onzin van dagelijks posten in je community: posten om het posten zelf

Als je puur focust op elke dag iets posten om het plaatsen daarvan, dan ben je alleen maar aan het zenden. Dan sta je niet stil bij hoe je mensen je posts beleven en al helemaal niet bij wat er ondertussen allemaal bij ze speelt. Hierdoor mis je wat écht waardevol voor ze zou kunnen zijn in jouw content: datgeen waar ze op ‘aan’ gaan en waarmee je ze echt kunt helpen.

Focus op interactie in plaats van op het maken van content

Echt goede content zorgt voor interactie. Want hoe meer mensen reageren op je post, des te meer weet je wat er nu speelt in hun hoofd. En dat stuk is echt cruciaal als je een winstgevend bedrijf wilt.

Je ziet dit vaak bij succesvolle ondernemers; die zeggen dingen waarvan jij meteen denkt: Wauw, dit is exact hoe ik me voel! Exact wat ik nodig heb!

Denk jij dat deze mensen dat zomaar ineens weten? Nee, ze weten dit omdat ze continu die verbinding maken.

Continu die interactie zoeken.

Continu aan het kijken zijn: Wat speelt er nu? Wat hebben mijn mensen nodig?

Content maken is een skill

Content maken is een vak op zich. Een skill die elke ondernemer eigenlijk, net als sales, onder de knie mag krijgen.

Want als je eenmaal goede interactieposts kunt maken, dan kun je waarschijnlijk ook goede nieuwsbrieven schrijven en lekker knallen op LinkedIn.

Ik raad daarom altijd aan je te verdiepen in de psychologie achter de interactie, hoe je echt die verbinding maakt met je volgers. Je zult zien dat je dan nooit meer zonder klanten zit.

Ik ben benieuwd wat je vindt van deze blog. Deel je het in de comments?

Wil jij als een van de eersten in Nederland dé expert worden in community management?

Is de community manager opleiding echt iets voor jou? Schrijf je dan nu in!

Laat je opleiden tot community manager en leer: 

  • hoe je van klanten FANS maakt; 
  • wat de meestgemaakte fouten van communitybeheerders zijn (en hoe jij ze voorkomt);
  • hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting;
  • hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft en je klant hoge retentie in zijn membership houdt;
  • EN: hoe je jouw klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit hun gratis community!

In Amerika zijn community managers ontzettend gewild en ook hier in Nederland krijg ik steeds vaker van topondernemers de vraag of ik geen goede mensen ken die hun betaalde community kunnen managen. Als je nu meedoet aan deze training ben jij een van de eersten in Nederland die deze skills aanbiedt.

Wedden dat jij straks in no time vol zit?

Vertel me meer over de community manager opleiding!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kim Buining draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches