Een podcastcommunity in 3 stappen

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Hoe bouw je een podcastcommunity op?

Wil jij een succesvolle podcastcommunity? Volg dan deze 3 stappen.

Hoe vaak moet je podcasten om een community op te bouwen? Het is een vraag die mensen me regelmatig stellen. Moet je dan elke dag podcasten? Een paar keer in de week?  Ik besloot mijn antwoord, helemaal in stijl, te delen in deze podcast:


Pssst, volg je mijn Community Podcast al? Hierin deel ik regelmatig gratis tips en inzichten. Ontdek hoe je van klanten die-hard fans maakt en bouw in no time een winstgevende community.

Stap 1: Probeer 30 dagen lang elke dag te podcasten

Toen ik mijn eigen podcast, De Community Podcast, vorig jaar startte, heb ik 30 dagen lang vrijwel elke dag iets gepubliceerd. En ik ben gaan kijken: werkt dit voor mij? Komt er kwalitatief wel wat uit? Krijg ik hier reacties op? Ik was dus echt aan het experimenteren.

Misschien verwacht je dit niet van mij. Ik sta er immers om bekend dat ik alles heel strategisch uitdenk. Maar als het gaat om een nieuw medium, ben ik juist heel erg van gewoon lekker beginnen, het simpel maken.

Eerst maar eens kijken hoe het gaat als je 30 dagen (of nog beter: 90 dagen!) frequent post. Niet alleen omdat je het dan goed onder de knie krijgt, maar ook omdat dat dé manier is om een community op te bouwen. Hoe dat zit, leg ik uit in de volgende stap.

Stap 2: Consistentie is key

Als jij dagelijks post, raken mensen aan je gewend en gaat jouw podcast onderdeel worden van hun dag. Ze raken vertrouwd met je stem, je manier van praten, je adviezen en worden ‘hooked’. Iets wat echt niet gebeurt als je maar 1 keer in de maand iets plaatst, of als je alleen maar iets opneemt wanneer je er echt voor ‘in the mood’ bent.

Daarnaast is het mijn persoonlijke ervaring dat je zonder die consistentie hetzelfde krijgt als bij de btw-aangifte en andere rotklusjes binnen je bedrijf: je schuift het voor je uit.

Daarom: ga die commitment aan en doe het gewoon. Ook al is het maar een podcast van 3 minuten waarin je een fijne tip deelt.

Plan het in en ga aan de slag. En lukt het echt niet om hier dagelijks tijd voor vrij te maken, ga dan batchen: neem meerdere podcasts achter elkaar op en publiceer ze op vaste momenten.

Stap 3: De diepere laag!

Dit is de belangrijkste stap van allemaal, want los nog van je bereik gaat het mij om WIE je gaan volgen; met wie bouw je die relatie op? Kwaliteit is hierbij altijd beter dan kwantiteit: liever 100 volgers die echt naar je luisteren dan 10.000 die er niets mee doen.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor je podcast; ook je in Facebookgroep of Huddle kan het voorkomen dat je enorm veel members hebt, maar dat het doodstil blijft. Of nog erger, dat mensen afhaken. Ik raad daarom altijd aan je te verdiepen in de psychografie van je community:

Wat voelen je volgers?
Waar reageren ze op?
Wat raakt ze als mens?

Ook in mijn community manager opleiding besteden we hier veel aandacht aan, want zonder die diepere laag heb je alleen platte social media. En je hebt veel meer nodig dan dat om echt succesvol een community te beheren.

Tot dusver mijn tips. Welke was voor jou het meest waardevol? Deel het in de comments!

Wil jij als een van de eersten in Nederland dé expert worden in community management?

Is de community manager opleiding echt iets voor jou? Schrijf je dan nu in!

Laat je opleiden tot community manager en leer: 

  • hoe je van klanten FANS maakt; 
  • wat de meestgemaakte fouten van communitybeheerders zijn (en hoe jij ze voorkomt);
  • hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting;
  • hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft;
  • EN: hoe je jouw klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit hun gratis community!

In Amerika zijn community managers ontzettend gewild en ook hier in Nederland krijg ik steeds vaker van topondernemers de vraag of ik geen goede mensen ken die hun betaalde community kunnen managen. Als je nu meedoet aan deze training ben jij een van de eersten in Nederland die deze skills aanbiedt.

Wedden dat jij straks in no time vol zit?

Vertel me meer over de community manager opleiding!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kim Buining draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches