Waarom enquêtes je community vaak niet verbeteren

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Waarom enquêtes je community vaak niet verbeteren

Een van de dingen die ondernemers doen om hun community te verbeteren is het verspreiden van enquêtes onder hun members. Maar vaak levert dit te weinig op. Ik leg uit waarom.

Waarom ik mijn klanten afraad om enquêtes uit te voeren in hun community

Enquêtes. Het idee klinkt top, maar ze worden meestal zo verkeerd ingezet dat ze je community alleen maar verslechteren. Omdat ik dit probleem vaak tegenkom bij mijn klanten, heb ik er een podcast over opgenomen:

Pssst, volg je mijn Community Podcast al? Hierin deel ik regelmatig gratis tips en inzichten. Ontdek hoe je in no time een winstgevende community opbouwt en van klanten die-hard fans maakt.

Enquêtes leveren vaak niet genoeg op

Begrijp me niet verkeerd, het feit dat je je community wilt verbeteren door je members te vragen wat ze ervan vinden is natuurlijk fantastisch. Het betekent dat je je in je community inleeft en je beseft dat flexibiliteit en mee durven gaan met wat er in de markt speelt een van de belangrijkste factoren van een duurzaam bedrijf is. Maar een enquête is hiervoor meestal niet bruikbaar genoeg.

Vaak gaat het al mis bij de vragen die je stelt

Een voorbeeld uit de praktijk: een van mijn klanten stuurde mensen een enquête na als ze stopten met haar membership. Opnieuw: het idee op zich is supergoed, want als je weet waarom mensen stoppen, kun je er iets aan doen. Maar de uitvoering was stukken minder. Mensen kregen namelijk een poll waarin ze hun redenen konden aanvinken.

‘De meeste mensen stoppen omdat ze het te duur vinden,’ concludeerde mijn klant.

‘Nou,’ zei ik, ‘ik durf te wedden dat het iets anders is.’

Want vaak is de prijs helemaal niet de reden waarom mensen weggaan; dat gaat veel dieper. En het is aan jou om tot die diepere laag te komen.

Als jij een winstgevend membership of groepsprogramma wilt, met klanten die jarenlang blijven en je zelfs gaan promoten, dan moet je dieper kijken dan ‘Waarom stop je?’ met een polletje.

Wil jij hier hulp bij? Stuur me dan gerust een bericht. Dit is wat ik dagelijks doe. Maar denk er vooral ook zelf over na. Dat is waarvoor ik je wil uitnodigen.

Ik ben benieuwd wat je vindt van deze blog. Deel je het in de comments?

Wil jij als een van de eersten in Nederland dé expert worden in community management?

Is de community manager opleiding echt iets voor jou? Schrijf je dan nu in!

Laat je opleiden tot community manager en leer: 

  • hoe je van klanten FANS maakt; 
  • wat de meestgemaakte fouten van communitybeheerders zijn (en hoe jij ze voorkomt);
  • hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting;
  • hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft en je klant hoge retentie in zijn membership houdt;
  • EN: hoe je jouw klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit hun gratis community!

In Amerika zijn community managers ontzettend gewild en ook hier in Nederland krijg ik steeds vaker van topondernemers de vraag of ik geen goede mensen ken die hun betaalde community kunnen managen. Als je nu meedoet aan deze training ben jij een van de eersten in Nederland die deze skills aanbiedt.

Wedden dat jij straks in no time vol zit?

Vertel me meer over de community manager opleiding!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kim Buining draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches