Wat levert de community manager opleiding je op? In gesprek met Ingeborg

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Wat levert de community manager opleiding je op?

Wat levert de community manager opleiding je op? Ingeborg van Meggelen is een van de eerste gediplomeerde community managers van Nederland. Ze deelt haar ervaring. 

Je bent een van de eerste community managers van Nederland. Wat triggerde jou om mee te doen?

‘Ik noem mezelf al jarenlang connectivator (leggen van verbindingen en dan overgaan tot actie) en community manager. Het is een manier van werken waarbij ik de community centraal stel. Ik geloof namelijk in de wijsheid van de groep, ook wel wisdom of crowds genoemd. Als mensen dat inzien en ervaren, krijgen ze meer voor elkaar.

‘Hoe je deze principes ook online toepast, daarvan had ik minder kaas gegeten en dat wilde ik van jou leren. Jij deelt je kennis en ervaring rijkelijk op social media en je manier van werken en zijn spraken me aan. Ik ben een nieuwfreak, ik hou ervan voorop te lopen bij innovaties of vernieuwingen, dus voelde ik me geroepen om me bij jouw nieuwe community aan te sluiten. En daar heb ik nog geen spijt van gehad.’

Ingeborg van Meggelen

Je helpt diverse bedrijven en ondernemers met webinars. Vertel, hoe ziet een werkdag er bij jou uit?

‘Ik ben een echte multipassionate, ik hou van veel dingen en van afwisseling, dus geen dag is hetzelfde bij mij.

‘Begin vorig jaar kwam ik in contact met Werken voor elkaar, een online community voor werkzoekende vijftigplussers. Mede door hen ben ik me gaan richten op het technisch en inhoudelijk ondersteunen van webinars, variërend van 1 uur tot een halve of hele dag.

‘Een goed webinar is meer dan alleen een powerpointpresentatie. Juist online is het belangrijk om je luisteraar bij je verhaal te betrekken. Ik heb inmiddels honderden webinars gevolgd, er zelf veel gegeven en ook als host webinars gefaciliteerd door bijvoorbeeld gastvrouw of dagvoorzitter te zijn.

‘Soms ben ik ook moderator en zorg ik dat de verschillende technieken goed op elkaar aansluiten. Dat deed ik bijvoorbeeld onlangs bij een hybride event van een regiokantoor van het UWV. Daarbij waren zo’n 100 mensen in een zaal live aanwezig, en keken er nog eens 150 mensen vanachter hun laptop mee. Eigenlijk waren het dus 2 verschillende events die gelijktijdig plaatsvonden.

‘Online is de kans op afhaken van kijkers vele malen groter omdat je ze niet allemaal kunt zien. Als je in de zaal staat merk je aan de energie en enthousiasme van de groep wat er gaande is. Het online dichten van die kloof, vind ik interessant.’

Veel VA’s helpen ook bij webinars. Wat is het voordeel van een moderator die ook community manager is? Wat is jouw secret weapon?

‘Sinds begin 2020 specialiseer ik me in het faciliteren van webinars, we konden elkaar immers niet meer live ontmoeten. Mede door mijn onderwijskundige achtergrond kan ik goed meedenken over de voorbereiding en uitvoering. Iets waar veel mensen zich op verkijken.

‘Als community manager heb ik het voordeel dat ik goed verbinding met groepen kan maken en kan vaststellen waar hun behoeften liggen. Ik zorg ervoor dat mensen niet alleen een mooi inzicht krijgen maar er ook iets mee gaan doen. Als foutenspeurneus zet ik daarbij nog eens echt de puntjes op de i.

‘Mijn geheime wapen is dat ik goed kan luisteren, ook tussen de regels door – wat mensen juist niet zeggen, maar wel bedoelen of willen. En mijn Pipi Langkoushouding: “Ik heb het misschien nog niet gedaan, maar ik weet zeker dat ik het kan.”‘

De komende jaren komen er waarschijnlijk meer community’s bij. Welke kansen zie jij voor community managers?

‘Wij mensen hebben een haat-liefdeverhouding met groepen. We willen erbij horen én we willen als individu gezien worden. Een goede community manager weet dit en kan hierop inspelen en anticiperen.

‘Online actief zijn is niet meer weg te denken is uit ons dagelijkse zakenleven en een goed passende vorm om groepen daarin te begeleiden, aangevuld met live ontmoetingen, heeft in deze tijden een grotere slagingskans.’

Wanneer moet je zeker deze opleiding gaan volgen en wanneer niet?

‘Wanneer wel: als je echt een verschil wilt maken in de wereld, je kennis graag wilt delen en anderen ook die gelegenheid wilt geven. Je kunt immers pas vermenigvuldigen als je kunt delen.

‘Wanneer niet: als je blijft doen wat je deed, krijg je de resultaten die je kreeg. Wil je dat, dan moet je deze opleiding niet volgen. Kim neemt (liefdevol) geen blad voor de mond en helpt je verder te komen als dat is wat je wilt.’

Meer over Ingeborg van Meggelen:
LinkedIn
Website www.netevenanders.eu

Wil jij als een van de eersten in Nederland dé expert worden in community management?

Is de community manager opleiding echt iets voor jou? Schrijf je dan nu in!

Laat je opleiden tot community manager en leer: 

  • hoe je van klanten FANS maakt; 
  • wat de meestgemaakte fouten van communitybeheerders zijn (en hoe jij ze voorkomt);
  • hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting;
  • hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft;
  • EN: hoe je jouw klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit hun gratis community!

In Amerika zijn community managers ontzettend gewild en ook hier in Nederland krijg ik steeds vaker van topondernemers de vraag of ik geen goede mensen ken die hun betaalde community kunnen managen. Als je nu meedoet aan deze training ben jij een van de eersten in Nederland die deze skills aanbiedt.

Wedden dat jij straks in no time vol zit?

Vertel me meer over de community manager opleiding!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kim Buining draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches