Welke verdienmodellen kun je koppelen aan een community?

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Welke verdienmodellen kun je koppelen aan een community?

Welke verdienmodellen zijn er eigenlijk voor je community? Hoe kun je er op een creatieve manier geld mee verdienen? Er is veel mogelijk, maar kijk goed wat bij jou, je business en je mensen past. 

Verdienmodellen koppelen aan een community: een paar voorbeelden

Er zijn veel community-verdienmodellen mogelijk. Een paar voorbeelden:

  • groepsprogramma
  • membership
  • producten aanprijzen van jezelf of anderen (affiliate)
  • leuke extra’s voor trouwe volgers die daar graag een klein bedrag voor betalen (exclusieve behind-the-scenes, gesigneerde schetsen, vroege releases, extra hoofdstukken, …)

Hou rekening met deze 3 dingen als je een community-verdienmodel wilt inzetten

Twijfel je welk community-verdienmodel het beste bij jou, je business en nog belangrijker, bij je mensen past? Dan raad ik je aan goed te naar de volgende 3 dingen te kijken voordat je een keuze maakt.

1. Welk platform gebruik je?

Welk platform je gebruikt, bepaalt voor een deel wat je kunt aanbieden. Dit kan een socialmediaplatform zijn als Instagram of Facebook, maar ook een besloten platform als Huddle of Teachable.

Kijk goed wat de mogelijkheden zijn binnen het platform dat jij in gedachten hebt. Kunnen mensen bijvoorbeeld hun voortgang bijhouden? Kun je per (trainings)onderdeel selecteren wie toegang krijgt of krijgt iedereen automatisch hetzelfde te zien? Hou hier altijd rekening mee. Het is zo zonde als je hard aan iets hebt gewerkt en dure investeringen hebt gemaakt en toch moet veranderen.

2. In welke business zit je?

Ten tweede raad ik aan altijd te kijken vanuit je eigen business. Natuurlijk kun je geïnspireerd raken als je favoriete yogavlogger wekelijks online lessen aanbiedt, maar past dat model ook bij wat jij doet?

Ben je leefstijlcoach? Geef je beleggingstips? Leer je mensen hoe ze een boek schrijven? Er zit veel verschil in wat je kunt doen als ondernemer en niet alle verdienmodellen passen bij elke expertise. Kijk dus goed wat voor jouw business werkt.

Wil je meer weten over dit onderwerp? In mijn podcast deel ik hoe bekende ondernemers community-verdienmodellen inzetten voor hun business.

3. Wat willen je mensen?

Tot slot de belangrijkste vraag van allemaal: wat willen jouw mensen? Waar zijn ze echt goed mee geholpen? Want jij kunt wel iets geniaals bedenken, maar als niemand het wil hebben, verdien je er niks mee.

Misschien hebben je mensen de ruggengraat van een visstick en doen ze zonder jouw dagelijkse trap onder hun reet helemaal niks. Maar het kan ook dat ze juist superdruk zijn 1 keer per maand kort en krachtig de nieuwste kneepjes van het vak willen leren. Vinden ze het leuk om vaak met anderen te sparren of gaan ze liever zelf aan de slag? Als jij exact weet waar ze behoefte aan hebben, is jouw aanbod altijd een succes.

Wil jij iets doen met je community, maar weet je niet hoe?

Ben jij ondernemer, heb je een mega-actieve community, wil je er een verdienmodel aan koppelen en doe je het liever in 1 keer goed? Dan help ik je daar natuurlijk graag bij.

Ik voer niet alleen strategisch onderzoek uit, maar neem ook het psychologische aspect van je community mee, zodat je straks niet met een online programma zit waarin mensen niet komen opdagen of met een membership waarin iedereen ruziemaakt.

Samen zorgen we ervoor dat je aanbod een grote hit wordt, je mensen resultaten halen en dat jij er megaveel voldoening uithaalt. Meer weten? Neem dan contact met me op. 

JA! Ik wil een megasuccesvolle én winstgevende community!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kim Buining draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches